Till förstasidan

  Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-
Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker

Menorah

Krönikor



Paul Widen är frilansjournalist bosatt i Jerusalem. På den egna bloggen ”Nyheter från Israel” skriver han initierat om Israel ur olika perspektiv. Paul skriver, som han själv uttrycker det, ”med insikt och humor, men också helig vrede där den behövs”.

Biblisk krigsetik, ett hot mot Israel?

Hos den israeliska allmänheten märks en ökad frustration över det politiska ledarskapets oförmåga att stävja de pågående palestinska terroristattackerna. En frustration som leder till krav på alternativa förklaringsmetoder för att förstå och bemöta våldet.

På morgonen den 24 mars attackerade två knivbeväpnade palestinier en grupp israeliska soldater i Hebron. En soldat knivhöggs i armen och bröstet innan en annan soldat hann öppna värneld, som omedelbart dödade en av terroristerna. Den andra terroristen skadades svårt. Tio minuter senare, när faran var över och den skadade terroristen hade avväpnats och låg nästan livlös på marken, avfyrade en av soldaterna på platsen ett dödande skott mot terroristens huvud. Händelsen fångades på film av en palestinsk frilansreporter för den israeliska människorättsorganisationen B’tselem.

Det är svårt, för att inte säga direkt omöjligt, att se filmsekvensen utan att dra slutsatsen att soldaten saknade giltiga skäl att avfyra sitt vapen. Terroristen ligger nästan orörlig på marken, omgiven av soldater och ambulanspersonal som av allt att döma inte längre uppfattar honom som ett hot. Omständigheterna kring dödsskjutningen pekade så uppenbart till soldatens nackdel att han häktades av militärpolis redan innan filmklippet började spridas som en löpeld på YouTube. I skrivande stund sitter han häktad i väntan på rättegång, misstänkt för dråp.

Trots att soldatens agerande alltså tydligt stred mot IDF:s insatsregler har den israeliska allmänhetens stöd för honom varit massivt. I en opinionsundersökning utförd av israeliska kanal 2 uppgav hela 57% av de tillfrågade att de inte ansåg att det fanns någon anledning att arrestera soldaten. 32% ansåg att en brottsutredning var på sin plats, men bara 5% menade att soldaten hade gjort sig skyldig till mord. Över 57 000 människor har skrivit under en namninsamling som kräver att soldaten inte bara ska friges, utan också belönas för sin insats.

Flera journalister och analytiker menar att de starka sympatiyttringarna utgör en del av en oroväckande trend i den israeliska allmänheten enligt vilken IDF:s insatsregler bör läggas åt sidan och istället ersättas av en biblisk krigsetik: fienden bör nedkämpas på samma sätt som den gjorde på Josuas och Sauls tid. Denna trend beskrivs som ett hot inte bara mot IDF, utan mot Israel som helhet, och de som varnar för det hävdar att detta hot inifrån är minst lika allvarligt som alla de yttre hot som IDF och Israel står inför.

Det växande stödet för den bibliska krigsetiken kan emellertid inte bara bortförklaras som uppskruvad högerretorik, utan är ett uttryck för en växande frustration över det israeliska ledarskapets oförmåga att stävja den palestinska terrorvågen. Allmänheten söker helt enkelt efter alternativa förklaringsmodeller för att förstå och bemöta våldet, och i kampen över problemformuleringsprivilegiet har det politiska etablissemanget för första gången på allvar börjat förlora terräng. IDF:s insatsregler uppfattas mer och mer som en belastning som bakbinder de egna soldaterna och som därför utnyttjas av fienden. Man betvivlar inte att man kan besegra våldet, men man har börjat betvivla att det går att besegra under rådande insatsregler. Så länge allmänheten inte kan ana en ljusning i säkerhetsläget kan man därför förvänta sig att den bibliska krigsetikens attraktionskraft lär bestå.



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



Bankgiro 671-6609        SWISH 1234 21 8889        Förenade Israelinsamlingen

© Citera oss gärna - men ange källan!