Till förstasidan

  Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-
Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker

Menorah

Krönikor



Annika Borg är teologie doktor, skribent och präst i Svenska kyrkan. Hon har studerat vid Svenska Teologiska Institutet i Jerusalem och många har hört henne i P1:s Tankar för dagen. Hon är också mångårig medarbetare i Kyrkans Tidning, samt har skrivit ledare i Barometern och Smålandsposten.

Luthers anti-judiska idéer lever vidare

Nyligen väckte docenten och den tidigare prästen Eskil Franck en viktig fråga angående det förestående reformationsjubileet i en debattartikel i Dagens Nyheter (23/3). Ja, i själva verket hävdade han att Martin Luther inte borde firas alls. Skälet är det judehat och de anti-judiska uttalanden och skrifter Luther lämnade efter sig.
Av Annika Borg

Det finns all anledning att ta Eskils Francks ärende på allvar. Luthersk teologi har dessa oerhört mörka sidor och det har även Nya testamentet. Det går inte att omtolka, vända bort blicken ifrån eller förminska. Kristna har ett ansvar för att ta avstånd från anti-judiska och antisemitiska tolkningar och uttryck.

Dessa ord och tolkningar har fått förödande konsekvenser genom historien och medvetenheten om detta behöver ligga på högsta nivå. Rent konkret kan det handla om att kunskap behöver förmedlas under prästutbildningen och att de lutherska kyrkorna, och inte bara de, genomlyser och tar avstånd från destruktiv och farlig teologi.

Det Eskil Franck dock inte nämner i sin artikel är att Lutherska Världsförbundet i mitten av 1980-talet kraftfullt tog avstånd från Luthers anti-judiska utsagor. Det är förvisso ett upprörande sent avståndstagande, men det gjordes likväl.

En annan aspekt som är viktig att uppmärksamma i sammanhanget är de lutherska kyrkornas relation till Israel-Palestinafrågan. Här finns nämligen en djupt oroväckande slagsida.

Men om de alarmerande resultat som forskarrapporten visade tagits på allvar redan då, hade sannolikt en hel del varit annorlunda.
Det finns lutherska kyrkor som är starkt engagerade i BDS-rörelsen, exempelvis palestinska kyrkor. BDS är en antisemitisk bojkottrörelse och för en lutherskt kristen finns en parallell i Luthers uttalande om att judar ska ha handelsförbud.

Allvarligt är också att Svenska kyrkan sprider, har aktiviteter runt och därmed sanktioner det så kallade Kairos-dokumentet, ett dokument som uppmanar till bojkotter och som formulerats av BDS-anhängare.

Alarmerande är att Svenska kyrkan på sin hemsida spridit ett dokument från Kairos Palestine-rörelsen, Christmas Alert 2014, i vilket återfinns den antisemitiska tankefiguren om en judisk världskonspiration.

Till Svenska kyrkans kyrkomöte har inkommit motioner som önskat att det görs en översyn av urvalet i den Svenska Evangelieboken, den bok i vilken söndagens bibeltexter återfinns, ur ett ersättningsteologiskt perspektiv. Dessa motioner har avslagits.

Det finns således skäl för Svenska kyrkan och andra lutherska kyrkor att undersöka hur Luthers anti-judiska idéer påverkar idag. Uppenbarligen och skrämmande nog spelar de fortfarande roll.



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



Bankgiro 671-6609        SWISH 1234 21 8889        Förenade Israelinsamlingen

© Citera oss gärna - men ange källan!