Till förstasidan

  Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-
Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker

Menorah

Reportage



Bina - en yeshiva av idag

En sekulär yeshiva, mitt i ett av Tel Avivs mest nedgångna områden, där eleverna såväl studerar gamla rabbinska texter som arbetar med socialt utslagna - det är Bina. Ordet betyder klokhet, och är en passande bild för vad Bina vill förmedla.
Av Noomi Berlinger-Stahl


Eran Baruch, är generalsekreterare för Bina, en sekulär yeshiva mitt i Tel Aviv. Han kommer ursprungligen från en antireligiös kibbutz.
En yeshiva är en institution för högre judiska studier. Vilka associationer väcker ordet yeshiva? Ett rörigt rum med svartklädda ultra-ortodoxa ynglingar som läser texten i par och diskuterar med livliga handrörelser? Byt ut de svartklädda pojkarna mot killar och tjejer i jeans och tröja. Samma texter, samma gestikulerande, men en tankevärld som både liknar och är väsensskild från den traditionella yeshivavärlden. Detta är Bina, den sekulära yeshivan som vänder sig till unga människor i 20-årsåldern och erbjuder dem ett ocensurerat dopp i havet av judiska texter och traditioner.

En smedja för landets själ
Bina har flera program; för skolbarn, för vuxna, för ungdomar från utlandet. Men yeshivan i Tel Aviv, med 240 studenter samt en mindre och nyare avdelning i Jerusalem, är deras flaggskepp. Namnet Bina betyder klokhet, men är även en förkortning ur en text av nationalskalden Bialik som talar om att vara ?en smedja för landets själ?.

- En del sekulära israeler är mot religion och en del bryr sig inte, de vill bara ha ett normalt liv, säger Eran Baruch, generalsekreterare för Bina.

- Men en del känner att något saknas i deras liv. De saknar ytterligare en andlig dimension. De åker till Indien eller praktiserar yoga eller så söker de upp en möjlighet att studera klassiska judiska texter, men på sitt sätt. Vi på Bina vill göra de judiska texterna tillgängliga för dem. Det är deras texter också, deras historia, deras språk och tradition.

Eran, som ursprungligen kommer från en socialistisk, antireligiös kibbutz, sätter inte kippa på sig när han tänder channukaljus. Men han tänder ljusen. Han viger par som inte vill ha ett traditionellt judiskt bröllop, sanktionerat av det religiösa etablissemanget. Men han viger endast par som vill ha en utpräglat judisk vigsel.

Vill att studenterna ska tänka
Skalan mellan religiösa och sekulära i Israel är ett fullt spektrum från ultra-religiösa till ultra-sekulära, men de allra flesta befinner sig i själva verket inte vid polerna utan någonstans i mitten. Mycket få israeler avskärmar sig helt från traditionerna. En överväldigande majoritet av befolkningen låter omskära sina söner, nästan alla firar någon form av Sederkväll på påsken, markerar Bar och Bat Mitzva och firar judiska helgdagar på något sätt. I själva verket kan man kalla sig sekulär eller traditionell och praktisera exakt samma traditioner. Eran fortsätter:

- Till skillnad från vanliga yeshivot har vi inom Bina ingen åsikt om hur våra studenter bör leva sina liv. Men vi vill att de ska tänka på vad de gör. De ska veta vad shabbat är. Hur vill de ha sin shabbat? Vi vill att de ska skärskåda texterna kritiskt och undersöka hur de relaterar till sina egna liv.

De tre grundläggande skikten av judiska texter är bibeln, Mishna* och Gemara**. De två senare texterna kallas tillsammans Talmud, den muntliga läran. Ursprungligen var den muntliga läran just muntlig, det vill säga det var en tradition av djupgående diskussioner kring bibeltexten där olika rabbinska figurer representerar olika inställningar. En del av dessa texter är teologiska och kan upplevas som världsfrånvända. Men de allra flesta texterna handlar om hur man ska leva sitt dagliga liv och om förhållandet mellan medmänniskor. Hur kompenserar jag min granne om jag av misstag skadat hans boskap? I modernt sammanhang kan man säga, vad gör jag om jag av misstag skrapat min grannes bil? Mycket handlar om affärsrörelser och hur man förhåller sig till de svagare individerna i samhället.

Studier och socialt arbete
Binas yeshiva i Tel Aviv ligger i det ganska förslummade området runt den gamla busstationen. Där sitter eleverna och diskuterar parvis hur olika rabbiner under tideräkningens första århundraden förhöll sig till principfrågor om att innesluta eller utesluta främlingar, änkor och föräldralösa.

- Tanken med Bina är inte bara att tala om frågorna, utan även att lära sig av dem och att agera etiskt, säger Eran.

Runt Tel Avivs gamla busstation bor många illegala invandrare från Afrika. De talmudiska studierna kompletteras med social verksamhet, lokalt engagemang och en stark knytning till nutiden. Exempelvis driver Binas elever eftermiddagsaktiviteter med läxläsning och lek för barn till illegala invandrare.

Bar Tamir som studerar på yeshivan berättar att något av det som påverkat honom mest under året är hur Talmud-texterna relaterar till främlingar och flyktingar. Bar känner att han har lärt sig något om medmänsklighet av sina studier. En annan del av studierna som han tror kommer följa honom genom livet är kurserna i att skriva och formulera sina tankar.

- Man missar mycket i samtida judisk kultur, om man inte har studerat judiska källor, avslutar Bar och tillägger att han och studiekamraterna ofta talar om under vilka former de kan fortsätta sina djupdykningar efter året på Bina.

Under sin knappt 20-åriga existens har Bina tillfört något till den israeliska verkligheten.

- Vi talar om att de ultra-ortodoxa ska göra värnplikt och dela på bördan av att försvara landet. Då kanske vi sekulära också ska försöka axla vår del av arvet och häva det ortodoxa monopolet på judiska studier, säger Eran med en glimt i ögat.

* Mishna: sex volymer av den muntliga läran där de tidigaste rabbinska diskussionerna om den judiska lagen skrevs ner på 200-talet.

** Gemara: kommentarer och diskussioner av Mishna, en dialektisk text med förklaringar, liknelser och debatter kring ett citat ur Mishnan. Finns två versioner, Jerusalem Talmud nedskriven kring år 350 och den mer kända Babylonska Talmud nedskriven runt år 500.


Bina grundades 1996, strax efter mordet på Yitzhak Rabin. Några unga ledare, framförallt från kibbutzrörelsen, ville skapa en dialog för att förhindra fortsatta schismer. Huvudsakliga verksamhetsområden: judiska studier, identitetsbyggande och social verksamhet. Bina har program för israeler och för ungdomar från andra länder. Läs mer på: www.bina.org.il/en

På Bina varvas studier av gamla rabbinska texter med socialt arbete. Till exempel hjälper man till med läxläsning för barn till illegala invandrare.



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



© Citera oss gärna - men ange källan!