Till förstasidan   Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-
Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker

Menorah

Reportage



Ett arv av färger

Carol Deutsch var en belgisk målare som bevisade att själen kan trotsa de värsta förhållanden. Samtidigt som han gömde sig för nazisterna i Antwerpen skapade han 99 slående vackra och färgstarka illustrationer av bibliska scener och bibliska huvudpersoner som en födelsedagspresent till sin då tvååriga dotter. I dag är konstverken en del av Förintelsemuseet Yad Vashems permanenta utställning.
Av Sima Borokowski  Bilder Yad Vashem

När man besöker Yad Vashems avdelning för konst producerad under Förintelsen dras blicken automatiskt till Carol Deutschs färgstarka illustrationer av Bibeln. Ingenting i dessa lite naivt målade illustrationer avslöjar de tuffa omständigheter under vilka de skapades. Belgien var ockuperat av Tyskland och Carol Deutsch och hans familj levde under konstant hot för sina liv. I de bibliska scenerna vävde han in sina nära och käras ansikten. Ta till exempel den vackra bilden av Rakel. I den framträder även hustrun Felas ansikte. I bilden av Moses med sitt långa vita hår och lysande ögon finns Carol Deutschs lärare, den välkände belgiske konstnären James Ensor.

Berättelsen om Carol Deutschs liv innehåller alla ingredienser en bra romantisk bok bör ha: En framstående konstnär blir förälskad i sin modell, hon är hälften så gammal som han, de gifter sig mot hennes familjs vilja, de rymmer och lever lyckliga i alla sina dagar. Bortsett från slutet stämmer scenariot. Historien om Carol Deutsch slutar inte lika lyckligt som i den påtänkta boken. Carol och Fela Deutsch upplever förskräckliga tider, de förföljs och mördas bara för att de är judar. Berättelsen om Carol Deutsch är en berättelse om en stor förlust för världen.

Carol Deutsch uppfostrades judiskt-ortodoxt och blev ordförande för den judiska församlingen i Oostende. Det var där han träffade sin blivande fru Fela.

- Varje Purim brukade kvinnoorganisationen Hadassah ordna en skönhetstävling där vinnaren, som pris, fick sitt porträtt målat av Carol Deutsch. Fela vann och resten är historia, berättar Yehudith Shendar, utställningens curator.

- De blev förälskade i varandra. Men Deutsch var gift och dubbelt så gammal som 19-åriga Fela.

För att glömma Fela åkte Deutsch till Palestina 1936, träffade lokala konstnärer och tog starka intryck av den dåvarande stilen på Bezalel School; starka färger och ett typiskt ljus. Stilen, i kombination med Art Noveau-dekorationerna, är mycket tydliga i de 99 illustrationerna.

Carol glömmer dock inte Fela och när han återvänder till Belgien beslutar sig paret för att gifta sig mot alla odds.

- Att gå emot sina familjer vid den tidpunkten var inte självklart. Uppenbart är att det var viktigt för dem att bekräfta sin relation genom giftermål, men deras lycka varar inte länge.

När Belgien ockuperas av tyskarna börjar paret, nu tillsammans med tvååriga Ingrid och Felas mamma, att söka efter ett gömställe på landsbygden. Dottern och mormodern tar skydd hos en katolsk familj men paret väljer att gömma sig i mormoderns lägenhet i Bryssel.

När man betraktar målningarna i utställningen är det svårt att inse att de skapades i ett gömställe under en tidsperiod av ett år mellan 1941 och 1942. Målningarna representerar en känsla av optimism och hopp, precis som om de var målade under den israeliska solen och inte i en atmosfär av förintelse och död.

Den illustrerade Bibeln är också en vändpunkt för konstnären. Som ung levde Deutsch ett sekulärt liv och åsidosatte sin ortodoxa utbildning men i hans sista verk omfamnar han sina judiska rötter. I dessa framstående gouacher visar han sin kärlek och respekt för sina judiska traditioner, kunskap om de bibliska texterna samt kännedom om tolkningarna av Midrash och Kabbala.

Det var även viktigt för Deutsch att verken skulle vara universella och därför står de bibelcitat som finns på alla tavlorna, på tre språk: hebreiska, engelska och franska. Att det är 99 målningar och inte 100 stycken, antyder hans intention om att efterlämna ett verk som trycker på det faktum att världen inte är perfekt.

Målningarna kapslades in i en trälåda som i sig är ett konstverk. Lådan är smyckad med den sjuarmade ljusstaken och en Davidsstjärna.

Efter att ha blivit förrådd fängslas Carol Deutsch natten till den 3 september 1942 av Gestapo. Fela arresterades när hon försökte få honom frisläppt. Paret deporterades till Auschwitz kort därefter. Fela mördades omedelbart, Carol skickades till Sachsenhausen. Därifrån gick han dödsmarschen till Buchenwald och dog där av utmattning den 20 december 1944.

När dottern Ingrid, då fem år gammal, och mormodern återvänder efter krigsslutet finner de en plundrad lägenhet tömd på alla värdeföremål av nazisterna. Mirakulöst fanns den utsmyckade lådan med de 99 målningarna kvar, helt orörda.

- Ingrid hade svårt att komma över föräldrarnas öde. När hon fyllde 18 år flyttade hon till USA. Hon fick två döttrar men dör plötsligt vid 42 års ålder, berättar Shendar som inte vill avslöja dödsorsaken. Det mest otroliga i berättelsen är att Ingrids döttrar inte kände till skatten som morfadern hade efterlämnat.

I dag finns målningarna som en permanent del av konstavdelningen och kan beundras av alla de tusentals besökare som passerar varje år.


Trälådan som Carol Deutschs målningar förvarades i.

Ingrid Deutsch åtta månader gammal.

Carol Deutsch med sin lärare James Ensor (tv).



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



© Citera oss gärna - men ange källan!