Till förstasidan   Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-
Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker

Menorah

Reportage



Jerusalemsyndromet

Israel besöks årligen av närmare tre miljoner människor. 80 procent av dem besöker Jerusalem för att uppleva de spirituella platserna. För vissa personer kan besöket sluta illa. Jerusalemsyndromet är ett fenomen som fascinerar och ifrågasätts.
Av Leon Nudel

Tänk dig att du befinner dig på en guidad tur i Jerusalems judiska kvarter, det är fredagseftermiddag. Doften från marknadens kryddor blandas med doften av de nybakade flätade challebröden. Sabbaten börjar om tre timmar och jerusalemborna förbereder de sista inköpen. Det är liv och rörelse; bilar tutar, folk jäktar, mobiltelefoner ringer.

Du upplever det som märkligt. Hur kan människor i världens heligaste stad leva ett vanligt västerländskt liv? Det var ju här Jesus levde, det var ju här kung David byggde templet, det var ju på platsen där klippmoskén ligger i dag Abraham tänkte offra sin son Isak och platsen där profeten Muhammed mötte Gud tillsammans med ärkeängeln Gabriel tusen år senare.

Du närmar dig Västra Muren, det enda som finns kvar av det Andra Templet. Gruppen befinner sig cirka 200 meter bort. Guiden ber alla som inte tidigare varit där att blunda för att bli ledda till muren av personer som redan varit där. Ditt hjärta bultar, du ska få uppleva något du bara drömt om och förväntningarna är enorma. Din vän greppar din hand och leder dig ner för trapporna. Du tar små långsamma steg. Du känner de varma solstrålarna mot din nacke. En speciell, pirrande känsla uppstår i magen och den förstärks ju närmare du kommer. Fyra meter från muren, nära det allra heligaste, öppnar du ögonen och ser denna fantastiska skapelse. Du ser Gud.

Kanske blir du en av de 20 som årligen drabbas av Jerusalemsyndromet, ett psykosliknande fenomen där den drabbade oftast tror sig vara en biblisk person som Jesus, Messias, kung David eller Johannes döparen?

- En psykos är ett symptom, ingen sjukdom. Personer som drabbas av psykoser tappar verklighetsuppfattningen, de kan höra röster. Vad beträffar Jerusalemsyndromet tror de sig vara Jesus eller någon annan biblisk figur, berättar David Eberhard, överläkare för psykiatrin vid Danderyds sjukhus.

Jerusalemsyndromet uppmärksammades första gången 1930 av Heinz Herman, grundaren av modern psykiatri i Israel, som märkte en överkänslighet för religion hos många pilgrimssökande. Namnet myntades 70 år senare av psykiatrikern Yair Bal El i en forskningsartikel publicerad i British Journal of Psychiatry.

Västerländska turister med religiös bakgrund är oftast en gemensam nämnare för dem som drabbas. Många klär sig i vita kläder och har behov av att rena sig genom att bada i fontäner eller källor. Vanligt är att de upprepar bibelverser.

- Det finns ingen anledning att vara rädd för personer som tror sig vara Messias, de är harmlösa så länge de bara håller sig till det, anser David Eberhard.

Alla håller sig dock inte lugna vilket lett till att polisen och psykvården i Israel tar fenomenet på allvar. Ett av de mest uppmärksammade fallen inträffade 1969 då en australiensisk turist vid namn Dennis Rohan påstod sig vara på uppdrag från Gud och tände eld på Al Aqsa moskén, vilket skapade ett upplopp i staden.

De som drabbas av syndromet skickas till sjukhuset Kfar Shaul som specialiserat sig på detta. Oftast kan patienterna lämna sjukhuset inom en vecka.

För några år sedan hamnade två män bredvid varandra, bägge utgav sig för att vara Messias. En stor del av deras vistelse på sjukhuset gick ut på att övertyga sjukhuspersonalen om att den andra personen bara spelade Messias.

David Eberhard menar att det är en viss typ av person som drabbas:

- De drabbade har sannolikt varit psykotiska redan innan men kunnat hantera sin sjukdom. När de kommer till Jerusalem blir det övermäktigt. De vandrar på Golgata, ser klippmoskén, de går fram till Västra Muren. Allt blir överväldigande. Det finns sökande bland religiösa människor och bland dessa finns det personer som inte är friska. Precis som överallt annars i samhället.

Fenomenet är inget nytt, liknande symptom har setts även i andra stora städer som Venedig och i Paris. David Eberhard menar att det är samma tendenser, labila människor med ett specialintresse som söker sig specifika platser som blir en förlängning av deras sjukdomstillstånd. Detta är också anledningen till den stora skepsis som råder för Jerusalemsyndromet bland psykiatriker och psykologer.

- Diskussionen om det är på riktigt eller inte är larvig. Jag har sett det med egna ögon och upplevt människor som blivit galna. De tappar allt. I Jerusalem händer det oftare och starkare än på andra platser, berättar Rivka Zangen, israelisk turistguide.



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



© Citera oss gärna - men ange källan!