Till förstasidan   Arkiv
Övriga rubriker

Menorah

Reportage

Göran Duveskog har gjort 100 resor till Israel och tagit dit cirka 15 000 personer. Här är hans personliga berättelse.

100 resor senare

Jag är uppvuxen i ett frikyrkligt hem och mina föräldrar var varma Israelvänner. De såg upprättelsen av staten Israel i modern tid som en uppfyllelse av Bibelns profetior. När jag var 20 år mötte jag en frikyrkopastor vid namn Hilding Fagerberg, som talade på Smålandskonferensen, en årligt återkommande konferens som vår kyrka arrangerar. Han hade gjort många resor till Israel och vid ett tillfälle hade han rest med sin egen Volvo PV genom hela Europa till Israel, han skrev också boken med titeln "Med Volvo till Kaanan". Han bad mig följa med på en av resorna som sin medhjälpare. Jag tackade självklart ja, och fick vara med om min första resa till Israel. Jag blev "såld".

På den allra första resan 1976 var också min fru och mina föräldrar med. På den tiden färdades man fritt också på det område som kallas Västbanken. Att det skulle bli som en studieresa där man fick ta in mycket information och bygga på kunskapsförrådet var jag inställd på, men att resan skulle innehålla så mycket glädje och att gemenskapen skulle bli så stark var för mig en överraskning. Jag drabbades av kärlek till Israel och Israelresor. Totalt följde jag med Hilding tre gånger och sedan fick jag stå på egna ben. Året därpå, 24 år gammal, ordnade jag min första resa med ett gäng härliga ungdomar. Sedan 1976 har det aldrig gått ett enda år då jag inte besökt Israels land.

I februari 2011 gjorde jag min hundrade resa till Israel, vi var nära 100 personer på resan.

Det finns många roliga minnen, och äventyr då problem har övervunnits. För en del år sedan kom en man till mig på flyget och berättade att han tagit fel pass med sig hemifrån, istället för eget pass hade han ett av sina barns pass. Det var vid den tiden då passkontroller inte var så noga i samband med själva avresan. "du kommer inte igenom passkontrollen i Israel, det blir att följa flyget tillbaka" sa jag till honom. "Då måste vi be" blev hans svar.

Han kom igenom, med löfte att gå till svenska konsulatet i Jerusalem och ordna papper nästa dag!

För några år sedan skulle 120 personer resa den 29 oktober. Bollnäs, där jag bor, drabbades av ett fruktansvärt snöoväder. Alla tåg ställdes in. Ingen taxi ville köra då träd hade börjat falla över vägarna. Jag blev tvungen att köra i egen bil med hjälp av min bror. Vi tänkte ta kortaste vägen ut till E:4,an men bestämde oss i sista minuten att köra en mindre, men längre väg. På bilradion fick vi höra att en lastbil blockerade den vägen vi först tänkt att ta. Jag kom ned till Arlanda och i otroligt snöväder lyfte maskinen.

Jag är en envis smålänning och jag ogillar att ställa in resor. Vi har gjort gruppresor då Saddam Hussein hotat med raketer och vi har varit med om att ha gasmasker i bussen. Hösten 2000 då andra Intifadan bröt ut var det en hel del grupper som avbokade och charterbolag ställde in sina flyg. Vi fick också många telefonsamtal från oroliga kunder. Men en del valde också att resa just för att uttrycka stöd till Israel. Vi hade ansvar som arrangör, och faktum är att jag bad till Gud en kväll om ett tecken ifall vi skulle avboka eller köra. Den natten vaknade jag mitt i natten och hörde sången "Tryggare kan ingen vara" inom mig. Det blev en fantastisk resa med 52 deltagare.

Många av våra resenärer blir förvånade när de kommer till Israel; de blir överraskade av att landet är så öppet, att man kan röra sig fritt, att det känns så välkomnande och att de träffar besökare från hela världen. Redan när man sätter sig på bussen efter att man landat på väg mot hotellet infinner sig känslan av att man reser i ett land som är så storslaget och innehåller dimensioner som ingen annan resa gör. Här finns kombinationer av vacker natur, historiska storslagna platser, god mat, möten med folk och kulturer som blandas i en salig blandning; alltifrån ultraortodoxa judar till helt sekulariserade, kristna och muslimska araber, druser och kristna från jordens alla hörn.

Resorna har gjort att jag fått möta många intressanta människor. Överlevande från Förintelsen som berättat sina gripande levnadsöden för våra grupper vid besök i Yad Vashem, eller rabbiner som besökt oss. En gång fick jag möta ett barnbarn till Ben Yehuda. Nya judiska vänner har berättat om sin flytt till Israel, andra berättar om spännande försoningsarbete mellan judar och araber, trevliga guider och affärsbekanta. Senaste resan åkte vi och besökte barnbyn Neve Michael.

Nu gjorde jag min 100:e resa. Jag är 56 år gammal och hoppas få hålla på många år än. Jag tror att jag varit med om att ta ner cirka 15 000 resenärer till Israel. Jag hoppas det blir många fler.

Göran Duveskog

Utmaning!!! Har du gjort fler resor till Israel än Göran? Hör av dig till oss med din berättelse! redaktionen@menorah-sweden.com

Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet

© Citera oss gärna - men ange källan!