Till förstasidan   Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-
Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker

Menorah

Reportage



Tra-la-la-la-Lalo

Att öppna butik på en fashionabel adress brukar vara ett säkert tecken på att ett varumärke är väletablerat vilket stämmer väl in på designföretaget Lalo Treasures. Nyligen öppnade de en butik i trendiga området Ha'tachana i Tel Aviv, Jaffas gamla centralstation, men produkternas popularitet sträcker sig långt utanför Israels gränser.

Av Michael Diamant, Mathan Ravid  Foto Michael Diamant, Mathan Ravid, Fantasy & Nature

Historien om Lalo Treasures började för drygt 20 år sedan när den bulgariskättade israeliskan Orna Lalo just hade examinerats från Shenkar College i Tel Aviv, Israels kanske främsta designhögskola. Hon hade utmärkt sig under studieåren och hade vad andra uppfattade som en kreativ skapariver. Alla hennes föremål kännetecknades av starka färger i kontrastrika kombinationer. I helheten av form och färg ville Orna Lalo förmedla en positiv berättelse.

Hennes unika stil gjorde att hon ganska snart insåg hon att ville gå sin egen väg och inte söka anställning. Inledningsvis började hon småskaligt med assessorer och skapade sig på så vis ett namn inom branschen. Gradvis utökades skapandet till att inkludera hemdekor och bordstextiler.

Företaget började växa på allvar och Orna Lalo sökte efter en plats utanför Israel där produktionen kunde ske i större skala, men samtidigt fortsätta att vara handgjord. Skälet att leta utanför Israels gränser var inte så mycket av kostnadsskäl som av svårigheten att rekrytera tillräckligt många israeliska arbetare med rätt känsla för hantverk. Av bekanta blev hon rekommenderad att åka till Bulgarien.

Kanske på grund av sina rötter men mestadels som en ren chansning följde hon deras råd och reste dit tillsammans med sin sambo. Hon besökte flera byar i närheten av Sofia. Det slog väl ut. Ortsborna som hon mötte var vänliga och hade vad viktigare var, de kunskaper hon sökte. Här fanns dessutom ett stort behov av arbetstillfällen då landet nyligen lämnat en kommunistisk planekonomi bakom sig.

En fabrik startades och ett nätverk uppstod där varje anställd tog med sig släkt och vänner för att hjälpa till med tillverkningen vid behov. Vanliga människor med andra yrken till vardags fick här en möjlighet att dryga ut sina inkomster med helgarbete.

I samband med ett uppdrag kom Orna Lalo i kontakt med en annan avgångselev från Shenkar, Tsafra Perlmutter, som arbetat som designer åt klädkedjan Castro. Efter en del uppdrag på Lalo Treasures insåg både Orna och Tsafra att vad Lalo Treasures behövde var en riktig företagsledning. Tsafra erbjöd sig att på prov bli företagets VD och resultatet blev över förväntan.

Den internationella försäljningen som tidigare enbart skett via återförsäljare kompletterades nu med riktiga butiker för viktiga marknader.


Idag arbetar 100 anställda för Lalo Treasures, mestadels i fabriken utanför Sofia i Bulgarien. Ytterligare 100 är verksamma i outsourcad produktion i byarna i anslutning till fabriken. Företaget är en uppskattad arbetsgivare med en arbetsplats med familjekänsla. Tillverkningen sker uteslutande för hand, vilket även gäller delar som skulle mekaniseras, enbart för att behålla den rätta känslan hos föremålen som skapas.

Lalos design består till en del av judaica och smycken men mestadels är det vardagsföremål med en särskild touch i vad som beskrivs av Tsafra Perlmutter som att de "Laloas". Att "Laloa" ett föremål innebär att det utöver funktionalitet även formas för att sprida glädje.

Idag har Lalo Treasures kunder över hela världen och designen säljs med framgång i Israel, USA, Tyskland, Japan och i Sverige. Att hon uppskattas av nordbor visas tydligt av att hennes smycken varit nominerade till Svenska designpriset Formex Formidable flera gånger de senaste åren. Orna Lalo upplever det särskilt hedersamt eftersom Sverige befinner sig långt fram på designfronten.

Än finns dock ingen butik i Sverige.

Även om det inte finns några begränsningar på vad som kommer i framtiden är regeln alltid att Orna Lalo måste ha en vision om ett föremål innan det skapas för att kunna ge det rätt karaktär. Därför kan både kläder och väskor bli aktuella framöver. Lampor är ett exempel på en linje som bara funnits i tre år men som blivit en succé. En dröm för Orna vore att få designa smycken för män, men här avvaktar hon ett tag till. Marknaden är fortfarande alltför försiktig och konservativ.



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



© Citera oss gärna - men ange källan!