Till förstasidan   Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-
Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker

Menorah

Reportage



Den heliga staden

Om israeler själva får beskriva landets tre större städer så är Haifa hem för landets vackraste flickor, Tel Aviv staden som aldrig sover och Jerusalem? Ja, Jerusalem är den heliga staden. En stad fylld av rabbiner och präster, heliga män och filosofer, en stad som uppfattas som oåtkomlig. Kanske till och med som en stad som når hela vägen upp till himlen!
Av Janet Mendelsohn Moshe Foto Israel Ministry of Tourism

Jerusalem är mest känt för att vara hem för de tre religioner som kan kopplas till det historiska Jerusalem. Namnet "Jerusalem" förekommer 699 gånger i de fem Moseböckerna och ytterligare 154 gånger i Nya Testamentet. Även om staden inte nämns i Koranen så rankas Jerusalem, eller Al Quds som staden heter på arabiska, som den tredje viktigaste staden för muslimer efter Mecka och Medina.

Med sina fina universitet och undervisande sjukhus finns det gott om professorer och akademiker i staden, här finns även landets regering och politiska högsäte. Eftersom staden även är säte för flest religiösa studieplatser så vimlar det av rabbiner och präster.

De flesta israeler gör sitt bästa för att inte arbeta på fredagarna. Detta är dagen då det är bäst att göra allt man skjutit framför sig under den gångna veckan; bankärenden, shopping, en kopp kaffe med kompisar. Fredagar är även den veckodag då tusentals muslimer tar sig upp till Tempelberget i den gamla delen av staden för en bönestund vid Al Aksamoskén.

Fredagar är också den dag då alla aktiviteter ökar i intensitet och trafiken likaså. Vid den judiska utomhusmarknaden Mahane Yehuda blandas ljuden från högljudda försäljares lockrop om färska jordgubbar eller nybakat bröd med bärkasstyngda makar som letar efter färsk fisk till middagen och kamerabehängda turister som vill veta priset på bakverken eller suga in dofterna av de orientaliska kryddorna.

Allt eftersom solen sjunker djupare ner mot horisonten, stänger försäljarna sina butiker och lämnar kvar gott om mogen frukt och grönsaker för Jerusalems fattiga att samla ihop. Man skyndar sig hem innan solnedgången för att hinna med en snabb dusch, byta om och lägga sista hand vid kvällens festmåltid. Vid denna timme, strax innan skymningen, verkar det precis som om staden tömmer sig själv på bilar, fordon och ljud. När sirenen ljuder för att annonsera att sabbaten har inträtt, reflekteras de sista solstrålarna mot husen klädda i jerusalemsten och staden sveps in i ett gyllene sken. Inom ett par minuter börjar fäder och söner sin promenad till grannskapets synagoga.

I Talmud står det att " Tio mått av skönhet gavs till världen; nio mått till Jerusalem och ett mått till resten av världen" och i Psaltaren kan vi läsa "Om jag glömmer Dig, O Jerusalem, låt min högra hand förtvina, låt min tunga fastna i min gom om jag upphör att tänka på Dig, om jag inte håller Jerusalem kvar i minnet ens i mina lyckligaste stunder" (Ps 137:5-6).

Stadens enorma vikt i den judiska traditionen går hela vägen tillbaka till då kung David tog över år 1 000 före vår tideräkning.

Staden sveps in i ett gyllene sken när de sista solstrålarna slår mot husen,
klädda i jerusalemsten.
De kristna hyser också stor högaktning för Jerusalem även om hela landet Israel är viktigt för deras tro. Jesus föddes i Betlehem och växte upp i Nasaret och platserna han besökte och tillbringade sina sista dagar på i Jerusalem, är vördade. Ett otal kyrkor har sin hemvist på Olivberget och två ställen slåss om titeln att vara den plats där korsfästelsen och återuppståndelsen ägde rum.

Stadens vikt för muslimer daterar sig till det sjunde seklet då, enligt muslimska traditioner, profeten Muhammed steg upp till Allah från den plats där det Första och så småningom även det Andra Templet stod. Idag befinner sig Klippmoskén med sin gyllene kupol precis ovanför. Vid sidan av den står den något gråare Al Aksamoskén, vars religiösa vikt är större för muslimer. Moskén befinner sig mitt över den sten där judar och kristna hävdar att Abraham var på väg att offra Isak åt Gud. Muslimer å sin sida hävdar att profeten Muhammeds sista fotavtryck finns på samma sten.

Innanför den gamla stadens murar slås turister av det stora utbudet av historiska platser. Detta är staden där Jesajas ord påverkade mänskligheten, detta är staden där Jesus höll sin sista predikan och detta är en stad av stor vikt också för världens muslimer. Om konflikten i Mellanöstern kan knäckas, blir detta förhoppningsvis även staden där de tre religionerna kan lösa sina tvistefrågor och börja respektera varandras traditioner.



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



© Citera oss gärna - men ange källan!