Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker

Förstasidan
Senaste numret

Menorah
Läsvärt ur kvartalstidskriften Menorah från och om Israel

Reportage



En sjungande bro

Emil Zrihan är kantor i en marockansk synagoga i Ashkelon, men han är även en av Israels stora kommande artister. Han blandar traditioner och framför sin musik så att förstummade lyssnare stannar upp, för att senare släppa loss all inneboende energi. Möt Emil Zrihan. Av Margarete Nudel.

Emil Zrihan är ett hett namn i Israel. Och i USA. Och i Tyskland med för den delen. Hans breda repertoar pendlar fram och tillbaka mellan judendomen och islam, Nordafrika och den spanska halvön, mellan det riktigt gamla och det riktigt nya med inslag av flamenco. Hans äldsta sånger kommer från tidigt 1500-tal, då arabisk, judisk och nordafrikansk musik flöt samman i Spanien och Marocko. De tidigare sångerna är mestadels improvisationer, en stil som kallas för "mawal".

Emil bor sedan barnsben i Israel men föddes i Marockos huvudstad Rabat år 1956. Hans familjs rötter går dock tillbaka till de judar som utvisades från Spanien 1492.

- Jag föddes till att sjunga, det sa i alla fall min familj till mig och jag började redan som liten i synagogan i Rabat.

Att han skulle satsa på sång var det aldrig någon tvekan om. Emil minns att han redan i åttaårsåldern brukade sjunga på skolrasterna. En spansk kvinna, vars fönster vette mot skolgården, brukade ropa till honom att fortsätta. Som uppmuntran kastade hon ner mynt.

Ett annat minne från tiden i Marocko är att grannarna brukade sjunga flamenco när de tvättade sina kläder i floden, något som gjorde stort intryck på den då unge Emil. Senare i livet började han härma professionella flamencosångare med inslag av arabiska tongångar när han studerade judisk liturgisk musik. Det uppskattades dock inte av hans något mer traditionelle sånglärare som sa till honom att arbeta bort den arabiska stilen och istället lära sig de europeiska traditionerna inom judisk religiös musik. Emil lyssnade på sin lärare men återvände senare i livet till sina nordafrikanska rötter och till flamencon, där har han stannat kvar. De är nu en del av hans musikaliska personlighet.

Även om flytten till Israel var en stor utmaning för en ung pojke, visade det sig att det fanns mycket liten skillnad mellan den judiska församlingen i Marockos traditioner, och den judisk-marockanska församlingens traditioner i Israel.

- De marockanska judarna fortsatte att leva på precis samma sätt de hade gjort innan de flyttade, allt var sig likt.

Med åren har hans inspelningar och framträdanden hjälpt den marockanska gruppen att bevara den kultur som annars ohjälpligen långsamt assimileras tillsammans med övriga Israel. Dock ser han sig inte som en musikalisk arkeolog, för honom är musiken något levande, något som hela tiden fortsätter att utvecklas.

Emil Zrihans musik blandar judisk kantoral musik med arabisk-andalusiska sånger och har inslag av flamenco samt arabisk folkmusik.

- Min musik är en bro mellan araber och judar och jag hoppas att fler människor vågar vandra över denna spång, anser Emil Zrihan.

Hans traditionelle sånglärare sa till honom att arbeta bort den arabiska stilen och lära sig de europeiska traditionerna inom judisk religiös musik istället.
Och hans israeliska grupp "Andaluz of Azdot" får verkligen araber och judar att mötas. Musiken kommer ur en ud, en slags luta från Mellanöstern,, flöjt, fiol och trummor. Zrihans röst ligger hög, stark och flexibel över instrumenten och han behärskar såväl slingrande, som precisa toner. Han klappar gärna händerna i ackompanjemang till sin sång likt en flamencodansare, och det är inte ovanligt att delar av publiken reser sig upp och börjar dansa till de medryckande tonerna.

Emil vägrar att välja mellan sina två musikaliska karriärer; kantorns eller artistens.

- Jag vill fortsätta med det jag började med att vara, kantor och jag vill fortsätta med sången. Skulle jag besluta mig för att satsa på den världsliga karriären på heltid är jag övertygad om att jag skulle kunna slå igenom ännu starkare, men jag föredrar blandningen av dem bägge.

Så, Emil delar sin tid mellan den marockanska synagogan i Ashkelon och konsertlokaler världen över. Har du vägarna förbi Ashkelon kan det vara värt att göra ett besök. Under tiden kan du alltid lyssna på hans skivor.

Du kan lyssna till en del av Emil Zrihans musik på Internet och även beställa hans skivor:

Ashkelon, www.cdon.com
159 kronor + frakt

Chants judeo-marocains,
www.israel-music.com 25 usd + frakt

L'youm Dima, www.nmc-music.co.il
59 shekel + frakt



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



© Detta material är skyddat av lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering får endast ske med skriftligt tillstånd från redaktionen och med angivande av författare och källan.