Till förstasidan

  Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-
Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker

Menorah

Kultur



Rättegången - en gripande historia om en skilsmässa

Film: Rättegången - Amsalem vs Amsalem (Gett)
Regi: Ronit & Schlomi Elkabetz

Rättegången är det israeliska syskonparet Ronit och Schlomi Elkabets första film som får svensk distribution. Filmen har vunnit flera israeliska priser och var bland annat Israels bidrag till Oscarsgalan 2014.

Ronit och Schlomi Elkabetz har regisserat tre filmer tillsammans. I filmen Rättegången (Amselam vs Amselam), spelar Ronit en av huvudrollerna, Viviane som kämpar för att få skilsmässa, medan hennes man, Elisha vägrar ge sitt samtycke. Ronit har även medverkat i en av de tidigare gemensamma produktionerna, samt i flera andra filmer. För knappt tio år sedan såg jag deras första film, Ve lakhta lehe isha (To take a wife, 2004) och även den filmen bearbetade favoritämnet; samlevnad mellan äkta par som inte kommer överens.

I viss mån känns denna film som en fristående fortsättning på debutfilmen. Även den handlade om ett par som uppvisade stora skillnader i beteende, temperament, inställning till religion och dess föreskrifter. Personerna är, precis som regisyskonens föräldrar, judar härstammande från Marocko. Det paradoxala i parets till synes självklara oskuldsfullhet - de varken slår eller bedrar varandra, bidrar gemensamt till barnens och familjens välstånd - exponeras mer och mer ju längre rättsprocessen framskrider. Filmen utspelar sig under flera år och vi får följa paret genom vittnesmål från grannar, bekanta, släkt och vänner och inte minst genom bådas advokater. Maken, vars tillstånd är nödvändigt för skilsmässans genomförande, vägrar att ge vika, då han fortfarande älskar sin hustru, något han dock inte är kapabel att omvandla i ord eller handling.

Filmen, som visar kvinnans dramatiska svårigheter att bli fri från äktenskapets bojor, behöver inte nödvändigtvis ses som ett feministiskt manifest, då åskådarens engagemang kan omfatta båda parter.

Filmen visades och prisades vid flera internationella festivaler och nominerades även till Golden Globe.

Aleksander Kwiatkowski, filmkritiker



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



© Citera oss gärna - men ange källan!