Till förstasidan   Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-
Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker

Menorah

Kultur



På besök hos
Samy D

- Här är Abulafiagatan, annonserar taxichauffören och släpper av mig vid en dammig trottoar i ett industriområde i södra Tel Aviv.
Text Anna Veeder  Foto Samy D

Med handväskan i ett stadigt tag passerar jag en överskottsbutik tillhörande klädkedjan Honigman, ett trävarulager och en metallverkstad i jakt på designern och konstnären Samy D:s keramikstudio. En vitmålad fasad prydd med bokstäverna "Samy D" i svart och guld visar att att jag kommit rätt. Från den närbelägna trappuppgången hörs energiska steg, och strax dyker en leende Samy D upp i egen hög person, iklädd en enkel vit T-shirt och beiga byxor spräckliga av färg och lera och med det mellanblonda håret i en uppåtsträvande, taggig frisyr.

- Här kan man fortfarande hyra till ett rimligt pris, säger Samy glatt medan han drar upp det tunga metallgittret framför studion och kliver in. Vill du ha en kopp te?

Morgonsolen sprider ett behagligt ljus över breda bord täckta med stora, matta keramiktallrikar, benvita skålar prydligt staplade på höga hyllor och några imponerande svart- och guldfärgade krukor bredvid en lädersoffa där två svartvita katter ligger hopslingrade i ett hörn. Samy D gjorde keramikhistoria redan 1997 då han öppnade sin egen affär i trendkvarteret Neve Tzedek.

- Att jag började med just keramik var en impuls, berättar Samy och räcker mig en olivgrönglaserad tekopp med gyllene handtag i orminspirerad design. Min dåvarande partner sysslade med keramik och gjorde en utställning tillsammans med sina studenter. Jag ville också prova, så jag gjorde tolv skålar. En kvinna blev förtjust i skålarna, köpte allihop för att sälja vidare och beställde fler.

Efter att ha studerat renässanskonst i Rom och industriell design i Holon var Samy i tio år främst inriktad på design och produktion av bruksföremål, men långsamt började hans konstnärliga ådra att pocka på uppmärksamhet och kom så småningom till fullt uttryck i de uppmärksammade samlingarna "Genesis" och "Gorgonia".

- När jag startade butiken så kunde jag inte syssla med konst av ekonomiska skäl, jag insåg att jag först måste etablera mig. Konst är lika med lidande är lika med ekonomisk kris, säger Samy och skrattar.

Affärerna gick bra, men Samy kände att han kom längre och längre ifrån konsten och blev mer och mer "industrialist".

- Dessutom stal en av mina medarbetare i USA min design och sålde den under ett annat namn, berättar Samy. Det var fruktansvärt, som om någon stulit ett av dina barn och våldför sig på det. Vi drev en rättsprocess och för tre månader sedan vann vi ... men det kostade mycket pengar och var en väldigt jobbig tid. Vi hotades av konkurs. Jag beslöt mig för att krympa ner verksamheten och återgå till att skapa allt själv igen.

Nu, några år senare, är Samys varumärke eftertraktat och väl etablerat såväl i Israel som internationellt, och hans konstverk säljs för höga summor. Sedan hans livspartner Yohai Barak tog över administration och marknadsföring av varumärket Samy D koncentrerar sig Samy enbart på den kreativa processen och skapandet. Hans passion och stora kärlek till arbetet kompletteras av hård arbetsdisciplin och gedigna hantverkskunskaper.

- Jag arbetar väldigt snabbt, bekräftar Samy. Ändå har vi väntelistor på upp till åtta månader på beställningar.

Vad kan vi då vänta oss i framtiden av Samy D?

- Jag har många idéer för framtiden. Jag vill definitivt göra något med möbler, berättar Samy och ser förtjust ut. Jag har också gjort en kollektion med smycken. Oftast kommer projekten till mig, jag gör något, någon tycker om det och så vill de ha mer.

- Som de här stora objekten till exempel, säger han och pekar på en enorm svart kruka med en böjd, gyllene spira. Jag hade inte sysslat med stora föremål förut. Men så kom det en beställning från Hotell Ritz i Hong Kong som ville ha några stora objekt. Och det här blev resultatet.



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



© Citera oss gärna - men ange källan!