Till förstasidan   Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-
Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker

Menorah

Kultur



Marionetter
Av Karin Kloosterman/Israel 21c  Foto Train Theatre

Säg Pinocchio så vet de flesta vad du talar om. Andra associerar de engelska orden ”puppet on a string” till låten med samma namn av Sandy Shaw från 1967. Men i grunden handlar det om samma sak; en docka som sitter fast i trådar. En marionett är dock inte som vilken docka som helst utan en ledad docka som med hjälp av trådar styrs av en människa så att det ser ut som om den rör sig av egen vilja. De tunna trådarna sitter fast i dockans ledade delar och på håll kan man ibland knappt se dem. Marionettspelets konst är mycket svårare än man tror eftersom dockspelaren måste se till att röra flera kroppsdelar samtidigt med flera trådar.

I Israel kan man skryta med the Train Theatre i Jerusalem, en marionetteater som satt Israel på kartan bland hela världens marionettälskare. Gruppen grundades 1981 i en gammal tågvagn som ett samarbete mellan fyra israeliska dockspelare, Michael Schuster, Alina Ashbel, Hadas Ophrat och Mario Kotliar. Idag består truppen av 30 personer, plus dockorna då… För 18 år sedan startade de en internationell marionettfestival som numera drar tusentals besökare varje år och visar dussinet produktioner från Israel och andra länder.

Marionetter talar dockförarens språk. Därför talar israeliska marionetter hebreiska, engelska, rappakalja och ibland även arabiska till barn och äldre som kommer för att se föreställningarna. Men om någon mot förmodan skulle tro att marionetteater enbart är för barn och deras medföljande vuxna så tror de helt fel.

– Våra föreställningar är alltid väldigt sammansatta och komplexa, anser Debby Farber, en av medarrangörerna till festivalen. Det blir lätt så när vi tar upp ämnen som sträcker sig från Mellanösternkonflikten, det judiska folket och Förintelsen. 2009 års festival innehöll nio föreställningar som enbart riktade sig till vuxna. Vi hade dessutom elva olika teatergrupper från Europa som kom till festivalen för att uppträda, bland andra grupper från Tyskland, Schweiz, Italien, Spanien och Ryssland.

– Marionetteater är ett mycket europeiskt fenomen som följer en lång tradition, berättar Debby Farber.

Sedan flera år tillbaka spelar man även ett stycke på arabiska som rönt stor framgång hos palestinska skolbarn i östra Jerusalem. Tyvärr finns än så länge inget samarbete eller utbyte med andra marionetteatergrupper i Mellanöstern.

– De senaste årens konflikter i området är förklaringen. Det är svårt för våra grannteatrar att uppträda i Israel.

Ska man karakterisera de israeliska dockspelarna och jämföra dem med de europeiska, så har de israeliska artisterna en mycket varierad bakgrund.

– Vissa av våra dockspelare kommer från Ryssland, andra kommer från Marocko eller Frankrike. Somliga är unga, andra är äldre. Vi är en liten teater med stort utbud och rum för allas åsikter. Vårt motto är ”artistiskt, intelligent och universellt”, avslutar Debby Farber.



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



© Citera oss gärna - men ange källan!