Till förstasidan   Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-
Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker

Menorah

Kultur



Säsong med israeliska filmer

Menorahs filmrecensent Aleksander Kwiatkowski har besökt olika judiska filmfestivaler. Här kommer ett axplock av vad han såg.

Det är möjligt att de israeliska, i synnerhet dokumentära, filmer största potentiella biopublik finns på de många judiska filmfestivalerna världen över. Jag vågar påstå detta efter flera års vistelser på sådana i Stockholm och Warszawa. På båda ställen dominerar israeliska filmer stort, troligen p g a en enkel omständighet. Varje israelisk film behandlar "by definition" något judiskt motiv och ämne. Det finns dock filmer, återigen oftast dokumentära, producerade av vilket land som helst, som spelas in i Israel (och/eller det palestinska mandatet), som berör viktiga problem inom Mellanösternkonflikten och därför kan hanteras som, eller vid sidan om, de israeliska.

Självmordsattentat, som minskat påtagligt under senare år, tycks först nu ha fångat filmarnas intresse. Det syntes t.ex. i den amerikanska dokumentären "To die in Jerusalem" som fick Grand Prix i Warszawa och visades även i Stockholm. Ämnet var ett försök till en (o)möjlig försoning och/eller förståelse mellan familjer till offret och terroristen (båda dog i attentatet). Filmen återupplivade den ömkliga figuren av en kvinnlig självmordsbombare som för några år sedan förevigades av Dror Feiler i en ökänd installation på Historiska museet i Stockholm. Händelsen vållade då skandal bl. a genom den israeliska ambassadörens ingripande.

En del fanatism kunde man iaktta hos, i synnerhet kvinnliga, palestinska fångar i israeliska fängelser i Shimon Dotans dokumentär "Växthus" (vars kortare version visades i SVT som Läroanstalten). Deras vistelse där är på gott och ont. Kontakter med israeliska fångvaktare och fångarnas deltagande i hebreiska skolor och universitet kan bidra till (ut)bildande av en ny politisk elit med alltmer liberala och kompromissvilliga tankegångar men samtidigt kan där uppstå ett hemligt center för terrorister.

Några filmer visade på palestiniernas svåra situation utan att fastställa vem som är skyldig. "Nine Star Hotel" (Malon 9 kochavim) handlar om illegala arabiska byggarbetare som bor i grottor mellan bygget och gränsen. Filmen har bidragit till vissa ändringar på den israeliska arbetsmarknaden. Billig arbetskraft kommer numera från Filippinerna, Thailand och Vietnam. Detta nya tillstånd avbildas i såväl spelfilmer "Maneter"(Meduzot) och "Chakalaka" som dokumentären "Paper Dolls" (Bubot niyar).

Den mest optimistiska, rentav levnadsglada intrycken gjorde dokumentärer om pionjärtiden i dåvarande Palestina strax innan, och några år efter, Israels bildande. Där ingick "Children of the sun" (Yardley hashemesh) om barnuppfostran i kibutzer, samt "Chalutzim" (om invandrade italienska judar) och "Anchored in the ground" (Ogen bakarka) i regi av Gadi Castel.

Återstår frågan: Hur kan man lösa Mellanösternkonflikten? Att vägen dit är lång vet nog de flesta, däribland filmare som deltar i försök till ömsesidig kontakt, förståelse och fred. Ett exempel är "Encounter point" av Ronit Avni. Mindre trovärdiga exempel finns i den brittiska dokumentären "A slim peace", i "Rakasa" eller i Eytan Fox spelfilm "The bubble" (Ha-Buah).

Eran Riklis "Citronlunden" (Etz limon) hade premiär i Sverige i somras (Folkets bio). Om man bortser från den högst orealistiska utgångspunkten, att Israels försvarsministers hus placeras alldeles intill den palestinska gränsen, kan Citronlunden utgöra en symbol för konflikten.

Och filmen framställer en kompromisslösning genom Högsta domstolens beslut. Riklis vill i sin film visa att palestinier har möjligheter att försvara sin rätt i konfliktladdade situationer, men han hyser samtidigt inget överdrivet hopp om snabb och bestående fred.



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



© Citera oss gärna - men ange källan!