Till förstasidan   Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-
Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker

Menorah

Kultur



Stulen konst söker ägare

Fram till den 3 juni finns det möjlighet att se utställningen "Stulen konst söker ägare" på Israel Museum i Jerusalem. Museet visar 53 objekt som illustrerar den komplexa historien bakom det franska Musées Nationaux Récupérations ägor och deras arbete de senaste tio åren med att spåra de rättmätiga ägarna till konst som stals av nazisterna i Frankrike under Andra Världskriget.


Hanukkah lamp
Frankfurt, Germany, 18th century

Gustave Courbet
The Bathers, 1858

Anonymous, French, 18th century
Young Girls Painting Outdoors, un-dated
Utställningen innehåller verk av kända konstnärer som bland annat Delacroix och Monet.

Man uppskattar att cirka 600 000 konstföremål togs från franska ägare till Tyskland, en del stals, annat användes i byteshandel. Mycket återställdes till de rättmätiga ägarna efter kriget. De cirka 2 000 objekt vars ägarförhållanden varit oklara gavs till franska nationalmuseer och finns bland annat på Louvren och Centre George Pompidou.

Bakgrunden finns i Adolf Hitlers önskan att förvandla sin hemstad Linz i Österrike till Tredje Rikets konsthuvudstad där Europas alla konstskatter skulle visas. För att uppnå detta sammanställdes en önskelista och plundrandet av publika och privata samlingar, speciellt judiska, började 1938 med klimax i samband med den slutgiltiga lösningen. Efter kriget fann man mängder av konstverk, böcker, skulpturer och mycket annat gömda i hela Tyskland och Österrike i saltgruvor, slott, förvaringsrum och även privata hem.

Utgrävningar pågår för närvarande i Tyskland efter det legendariska bärnstensrummet. Det ursprungliga rummet hade väggar av bärnsten och guld och var en gåva från Fredrik Vilhelm I till den ryske tsaren Peter den store.



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



© Citera oss gärna - men ange källan!