Till förstasidan   Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-
Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker

Menorah

Kultur



Människan i världen, en liten filmfestival som återkommer i Stockholm vartannat år, i Polska Institutets lokaler, brukar ofta låna filmer från en större festival, Judiska motiv (Ha-motiv ha-jehudim) i Warszawa. I år visades där dock bara två israeliska filmer, däribland "The stage" av Peter Mostovoy, prisbelönad 2006 i Warszawa, en ypperlig dokumentär om en grupp ryska judar som försöker leva ut sina musikaliska ambitioner och lyckas över förväntan.

Israeliska filmer dominerade i år judiska festivaler i såväl Stockholm som Warszawa. De utgjorde cirka 50 % av de deltagande filmerna och samma procentsats gällde för de i Warszawa prisbelönade filmerna. Långa spelfilmer var dock i år mindre intressanta. Det var bättre med kortare formatet, t.ex. "Dark night" (Layla afel) av en annan immigrant från Ryssland, Leonid Prudovsky, som lyckades fånga den israelisk-palestinska konfliktens kärna i ett laddat ögonblick på Västbanken. Samma problem fast i komediform förekom i "West Bank Story" som jag redan berörde i Menorah 3/06.

Några dokumentärer visade försoningstendens i Mellanösternkonflikten. "Saving children" framställde israeliska läkares behandling av palestinska barn, medan "Can you hear me?" , amerikansk dokumentär inspelad i Israel, visade israeliska och palestinska kvinnors gemensamma ansträngningar för fred. Även dessa hedervärda försök möter ibland svårigheter, när en fredsaktivist som ser sig själv som sionist har svårt att acceptera sin palestinska motparts kompromisslösa krav om rätt att återvända.

En del filmer visade livet i Israel från minoriteters synpunkt. Den prisbelönade "Yoel, Israel & Pashkavils" visade ett ortodoxt kvarter i Jerusalem och en annan, "New Samaritans", presenterade en föga känd judisk sekt. Heterogena judiska traditioner är också någonting man letar efter och försöker främja. Däremot saknades filmer som kunde tävla om ett instiftat pris för bästa film om yiddish-kultur, en av festivalens bättre filmer var "Ladino - 500 years young".

En del israeliska filmer hade osedvanlig ambition att kasta en blick tillbaka mot Andra Världskriget och Förintelsen. Reportaget "The last fighters" följde spåren efter de sista levande deltagarna i upproret i Warszawas ghetto, deras kamp bakom murar och flykt genom underjordiska kloaker. Två av de främsta, Marek Edelman från Polen och Kazik Rotem från Israel, mötte publiken vid filmens visning.

Aleksander Kwiatkowski



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



© Citera oss gärna - men ange källan!