Till förstasidan   Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-
Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker
Menorah

Kultur



Ilana Goor
En artist utöver det vanliga

Det finns inte en konstart som Ilana Goor inte har prövat på. Hennes vilda smycken, monumentala möbler och moderiktiga läderkläder drar till sig uppmärksamhet från hela världen och inget besök i hamnstaden Jaffa är komplett utan ett besök i hennes museum, tillika hennes bostad.

Av Janet Mendelsohn Moshe Foto Ilana Goor Museum

Jaffa är en tyst hamnstad strax söder om Tel Aviv med 4 000 års historia bakom sig. Sägner berättar att allt silver, guld och ädla stenar som hamnat på havets botten i samband med skeppsbrott flöt upp i Jaffa, havet erbjöd därefter sina skatter till kung Solomon.

Profeten Jona seglade från Jaffa på sin väg mot Tarshish innan han svaldes av valfisken och grekisk mytologi berättar om Andromeda, den vackra prinsessan som var fäst vid en sten i Jaffas hamn innan hon räddades av Perseus.

Alla dessa berättelser bleknar vid sidan av artisten Ilana Goor som bosatt sig i ett av stadens äldre hus (250 år) som hon även gjort om till ett museum. 1995 öppnade hon sitt hem för allmänheten, byggnaden är från den turkiska perioden och byggdes ursprungligen som en krog för pilgrimer på väg till Jerusalem.

Ilana Goor har alltid designat för sig själv och hennes stora hem/museum är fyllt av saker hon älskar; skulpturer, möbler utsnidade ur trästycken, glas, brons och järn. Hon har samlat konst från hela världen och hennes egna imponerande skulpturer har skapats av tröskor och plogar och andra jordbruksverktyg.

- Eftersom hjulet redan var uppfunnet har jag varit tvungen att hitta på ett annat sätt att lämna ett bomärke efter mig, förklarar Ilana Goor.

Ilana Goor föddes i Tiberias i en familj med sionistiska rötter. Hennes farfar var en av grundarna till Bezalel School of Art men den formella konstutbildningen tråkade ut henne och hon hoppade av skolan och började skapa för sig själv.

- Jag är självlärd. Jag har alltid kunnat skapa konst, inte kunnat lära mig att skapa konst.

Även om hon inte längre gör minnesmärken är hennes skulptur "Never Again" en av de mest gripande skulpturerna vid förintelsemuset Yad Vashem i Jerusalem, den stumma kvinnan med det döda barnet i famnen lämnar ingen oberörd.

Hennes hem är fyllt av saker hon älskar; skulpturer, möbler utsnidade ur trästycken, glas, brons och järn.
Ilana Goor gifte sig redan när hon var 20 år och spenderade många år tillsammans med sin amerikanske man Lenny Lowengrub både i Kalifornien och i New York. Där designade hon en kollektion bälten som blev en stor succé i New York. Ett par år senare började hon skapa möbler och lampor och att döma av efterfrågan verkade "alla" behöva något ur hennes kollektioner i sina hem. Hennes smycken är stora, svulstiga och unika och nyligen släppte hon en kollektion med kläder i läder.

Hon tillbringar större delen av sin tid tillsammans med sin man i hemmet i Jaffa men att bo i ett museum är inte alltid så lätt.

- Jag har skapat eller valt allt i museet, jag arbetar bokstavligen dygnet runt. Om jag inte sköter hemmet eller hänger upp någonting så skapar jag något nytt.

Bilder av henne och många av hennes vänner och gäster pryder väggarna. En leende Bill Clinton står vid hennes sida på en av bilderna och i hennes gästrum sägs en gång skådespelaren Robert de Niro ha bott när han besökte Jaffa.

I mars öppnas en stor utställning med hennes verk från olika tidsperioder på Tel Aviv Museum. Därefter ska hon skapa Andromeda som skulptur. Den ska bli en gåva till hennes stad Jaffa.

Ilana Goor säger att hon har gjort sitt liv till konst och givit konsten liv. Ett besök i hennes hem/museum i den 4 000 år gamla staden är definitivt ett besök i hennes värld.



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



© Detta material är skyddat av lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering får endast ske med skriftligt tillstånd från redaktionen och med angivande av författare och källan.