Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker

Förstasidan
Senaste numret

Menorah

Kultur



Magdans kräver magkraft

Det rullas och vrids både här och där. Allt fler israeliska kvinnor, unga och äldre, sekulariserade och ortodoxa, börjar med orientalisk dans.
Av Barry Davis Foto IPS Foto/Arabesque

För den oinsatta är magdans en österländsk form av underhållning med öppet solkiga associationer. Många ser på den som en akt där lättklädda kvinnor vrider och rullar sina bäcken till österländsk musik inför överviktiga, sexutsvultna män på mörka klubbar. Trots det sedan länge negativa synsättet har magdans, eller orientalisk dans, fått ett lyft i Israel.

Under de senaste sju till åtta åren har orientalisk dans gått från en inte speciellt uppskattad dansform till att fylla många kvinnors fritid. På The Sahara City, en magdansskola i Tel Aviv till exempel, hittar man alla typer av israeliska kvinnor, judiska, kristna och muslimska, sekulariserade och troende med yrken som advokater, programmerare, poliser, siare, soulsångare och frisörer.

- Orientalisk dans är en blandning av spirituell akt och ödmjuk bön samtidigt som den ger bra fysisk träning. Den är tuff och kan jämföras med aerobics. Mina elever lär sig att se på sig själva och älska sig själva för vad de är, säger Tina, som ansvarar för Sahara City, och som enbart vill bli kallad vid sitt förnamn av professionella skäl.

Malka Emanuel bor i Jerusalem men kommer ursprungligen från Kalifornien. Hon har sysslat med magdans i över sex år, både som dansare och som lärare. Hon ser orientalisk dans som ett sätt att stärka kvinnor. Vid sidan av dansen arbetar Malka även som förlossningsassistent. Det finns ett starkt band mellan magdans och att föda barn.

- Att rotera och vrida höfter är ett sätt att isolera förlossningssmärta och komma igenom den.

En blandning av spirituell akt och ödmjuk bön
Det finns delade meningar om magdansens ursprung men en sak är säker: I rak motsats till västerländsk uppfattning började magdans inte som ett sätt att förföra män. Vissa tror att konstformen kommer från Marocko. Mestadels var det något man gjorde för att ha roligt och inte som yrkesutövning. I traditionella arabiska hem serverade kvinnorna männen deras måltider och drog sig sedan tillbaka till sina egna rum. När de var klara med sina hushållstjänster brukade de dansa för varandra och med varandra. Det finns också bevis för att magdans har utförts av män för män.

Amerikanskfödda Rachel Kima höll på med afrikansk dans innan hon började med orientalisk dans. Hon anser att bägge dansformerna håller sig stadigt på marken till skillnad mot balett vars fokus ligger på den övre delen av kroppen. Kima undervisar även i yoga för gravida kvinnor.

I ett land där det finns ett ganska stort avstånd mellan de sekulariserade och de ortodoxa börjar allt fler religiösa judiska kvinnor lära sig magdans. Sarah Cohen (fingerat namn), en religiös kvinna runt 20 år dansar på Sahara City sedan två år. Även om hon ur en strikt religiös synvinkel känner att det inte är något fel med magdanskursen föredrar hon att vara anonym.

- När folk får höra om något liknande så reagerar de oftast negativt. Jag vill inte enbart associeras med magdans. Det är bara en del av mitt liv.

Hilla Hodaya å andra sidan anser att det finns mycket mer fördragsamhet inom de ultraortodoxa församlingarna än vad sekulariserade judar tror. Hodaya bor i Geula, ett ultraortodoxt område i Jerusalem och går på Arabesque magdansskola.

- Man får inte direkt en hedersutmärkelse om man bor i Geula och deltar i orientalisk dans, säger Hodaya, lätt ironiskt. Men det bor alla sorters människor i detta område, alla med sina egna intressen. Jag sysslar med orientalisk dans, det är ett trevligt sätt att hålla kroppen i trim.

Oberoende om man tycker att magdans är en konstform eller ett bra sätt att hålla sig i trim, det rullar på för fullt i Israel.



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



© Detta material är skyddat av lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering får endast ske med skriftligt tillstånd från redaktionen och med angivande av författare och källan.