Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker

Förstasidan
Senaste numret

Menorah

Kultur



Världsmästare i design

År 2005 är designår i Norden och då vore det väl konstigt att inte nämna en av världens idag mest kända och utmanande formgivare, israelen Ron Arad. Foto: Form, Ron Arad Studios, London.

Av Kerstin Gustafson, foto Ron Arad Studios (utlånade av Form)

Ron Arad föddes i Tel Aviv 1951 och studerade vid Jerusalems konstakademi. På 1970-talet flyttade han till London och utbildade sig till arkitekt men i intervjuer har han sagt att det "inte riktigt var hans grej". Att han blev designer var en följd av att han startade ett designföretag och blev kvar i England.
Nu har han bott i London i mer än 30 år och har en imponerande meritlista. 1981 öppnade han verkstaden och designstudion One Off i Covent Garden. Samma år slog han igenom som möbeldesigner med sin Rover-stol som han tillverkade av en röd bilstol av läder från en gammal Rover.
Fem år senare gjorde han sin första massproducerade stol, Well Tempered Chair för företaget Vitra. Därefter har han bildat en design- och arkitektstudio i Camden, formgivit inredningen till Tel Avivs operahus och haft tre professurer - en i produktdesign vid högskolan i Wien och två i möbel- respektive industri- och möbeldesign vid Royal College of Art i London.

Ron Arads design ligger nära konstens uttryck och därmed utmanar han de konventionella gränserna mellan de två områdena. Hans mest kända produkter är de tidigare nämnda stolarna. Några år senare kom Schizzo, en tvådelad stol i björkplywood som kan användas både som två stolar och som en helhet. Men det som framför allt har gjort Ron Arad känd för den stora marknaden är bokhyllan This Mortal Coil som också kallas för Bokormen eftersom den har en slingrande form i stål och plast.

För några år sedan deltog Arad på Milanomässan med B.O.O.P. som står för Blown Out Of Proportion som är skulpturliknande möbler blåsta i aluminium. Dessa möbler står också mycket nära det rent konstnärliga och skiljer sig starkt från det mer vanliga funktionalistiska formspråket.

Under år 2004 skapade Arad den både klassiska och ultramoderna interaktiva ljusstaken Lolita för Swarovski Sparkles som visades på möbelmässan i Milano. Ljusstaken är tillverkad av 2100 kristaller och via kablar och processorer kan den både ta emot och visa meddelanden som skickats via SMS.

I Milano och Venedig visades också under hösten Arads senaste verk, installationen Lo-Rez-Dolores-Tabula-Rasa som är ett verk av fiberoptisk teknologi. Installationen består av vita ytor, på väggar eller bord, där mönster och bilder plötsligt uppenbarar sig. Och lika snabbt som de kommer fram försvinner de, utan ett spår eller minne.

Installationen är kanske ett typiskt exempel för Ron Arad som designer som ofta beskrivs som egensinnig och mystisk. I samband med utställningar bär han alltid en filthatt som han emellanåt plattar till och formar om med sina händer. Hatten blir, i likhet med hans design, en symbol för både beständighet och nya uttryck.



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



© Detta material är skyddat av lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering får endast ske med skriftligt tillstånd från redaktionen och med angivande av författare och källan.