Arkiv
Förenade Israelinsamlingen Keren Hayesod
Reportage
Data-Forskning-Medicin
Ekonomi
Kultur
I bokhyllan
I skivstället
Sport
Krönikor
Ståndpunkten
Israeliana
Myter och fakta
Judiska symboler
Organisationer
Länktips
Övriga rubriker

Förstasidan
Senaste numret

Menorah

Kultur



Israelisk film
       speglar samhället

Filmkritikern ALEXANDER KWIATKOWSKI har varit på judiska filmfestivaler i Warszawa och Stockholm och tittat på israelisk film för Menorahs räkning.

Det finns lika många intressanta människoöden i Israel som det finns judar. Landet har samlat judar från olika länder och världsdelar med skilda traditioner. Detta är särskilt tydligt när det gäller sefardim (orientaliska judar) och ashkenasim (europeiska judar).

Det israeliska samhället framstår ofta som ett slags kärl som rymmer och förenar alla dessa personers konfliktladdade intressen och positioner. Detta kan bland annat observeras i filmer, producerade och/eller inspelade i Israel, av vilka jag lyckades se några under två judiska filmfestivaler i Stockholm och Warszawa.

Olika, mer eller mindre kända inflyttningsvågor, alijot, omfattade judar, som till utseende och klädsel snarare påminde om befolkningen i länder de kom ifrån: araber, hinduer eller rentav färgade etiopier, falasher. De sistnämnda ses bland annat i en dokumentär "Black Israel" av Maurice Dores. Filmen visar inte bara en komplicerad väg till Israel, utan även gruppens egna seder och bruk, kulturtraditioner och egenheter. Filmen visar även att judendomen, som många anser vara en religion som vaktar över sin egenart och är rädd för att blandas med andra, även måste ha uppvisat en viss grad av nytänkande, något de de nya israelerna vittnar om på olika sätt.

Många israeler härstammar från arabiska länder som till exempel Irak. Deras förfäder levde möjligen där sedan den babyloniska fångenskapens tid. Språkligt och kulturellt känner de sig kanske mer som araber än israeler och den nya staten lyckas inte alltid tillgodose deras önskemål, vilket presenteras i filmen "Forget Baghdad", en dokumentär om en grupp irakiska judar i Israel, gjord av en arab för schweiziska produktionspengar. Filmen säger det inte direkt, däremot antyder den att om dessa människor hade stannat i Irak, hade de kunnat mötas av ett mycket värre öde än t.ex. otillräckliga israeliska upplagor eller uteblivna översättningar av deras arabiskspråkiga litterära verk.

Liknande öden gestaltas i filmen, "Barbecue people" (Ha-mangalistim) av David Ofek och Yossi Madmoni. Personernas irakiska ursprung är här bara bakgrund till sammanvävda upplevelser av före detta sionistiska konspiratörer i Irak, som då och nu tävlar om en kvinnas gunst. Rikt sammansatt, stundvis onödigt komplicerat, men till sist faller allt på plats.

En tysk invandrare i Israel har en helt annan utgångspunkt. Irene Klein var en ung tysk skådespelerska (till och med en före detta medlem i den kvinnliga delen inom Hitlerjugend), när hon strax efter Andra Världskrigets slut träffar Josef Porat, en amerikansk-judisk militär, som senare tjänstgör i Mossad. Tillsammans flyttar de till Israel och hon blir den israeliska teaterns Grand Dame, Orna Porat. En förvandling, i filmen "Between two women" av Ytzak Rubin, vars uppriktighet inte kan misstänkliggöras. Den är dock mindre sensationell än berättelsen i Robert L. Fishs roman Jagad om en SS-man som genom olika omständigheter blir israelisk arméhjälte. Boken har även filmats.

Migrationer förekommer både till och från Israel. Utvandrade israeler framställs till exempel i filmen "Galoot" (Diaspora), en israelisk-engelsk-tysk samproduktion som följer en familjs öde genom London (där de får en försonande kontakt med palestinier - även de i exil) och Polen, där de söker sina rötter långt bak i tiden.

Mest imponerande är dock inställningen hos familjens vuxna dotter som stannade i Israel trots daglig rädsla för terrordåd. Denna film är den enda i ovannämnda axplock som även närmar sig en stor grupp filmer vars huvudingrediens är anti- eller pro-israelisk propaganda.



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



© Detta material är skyddat av lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering får endast ske med skriftligt tillstånd från redaktionen och med angivande av författare och källan.