Textlänkar finns längst nere på denna sida

Läsvärt ur kvartaltidskriften Menorah från och om Israel

Kultur

AXIOMA 7 -
Lysande dansverk av berömd israelisk koreograf

axioma

Fotot är taget vid Göteborgs Operans framförande av dansverket "Axioma 7", med koreografi, scenografi, kostym och ljus av den israeliske koreografen Ohad Naharin, till musik av en av Bachs Brandenburgkonserter. Ohad Naharin är ett av de hetaste namnen inom dansvärlden i dag och hans verk utförs över hela världen. Han är både koreograf och konstnär, som dessutom ofta gör sin scenografi och kostymer själv. Det förekommer också att han gör sin egen musik och sjunger. Han använder sig av enkla men effektfulla rörelser med inslag av spontanitet och skådespeleri samt med en blandning av humor med mörkt allvar. Med detta vill han ge sin publik en teatral totalupplevelse utan att diktera vad hans verk symboliserar. Tankearbete, tolkning och upplevelsen av det som försiggår på scenen är helt och hållet upp till publiken. Verket blev en publiksuccé i Göteborg och recensenterna gav denna föreställning på Göteborgs Operan lysande kritik. Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet kallar Naharins dansverk för kvällens clou och höjdpunkt. Något som även tydligt märks bland publikens reaktioner och samtalsämne i kön till garderoben efter föreställningen.

Ohad Naharin har gjort Batsheva Dance Company världsberömt.
Naharin började sin dansträning så sent som vid 22 års ålder på Batsheva Dance Company i Israel och fortsatte sedan vid Julliard school of Music i New York. Han debuterade som koreograf 1980, och sedan dess har han rest runt och jobbat över hela världen. Han blev konstnärlig ledare för Batsheva 1990, som idag är ett världsberömt kompani som turnerar runt om i världen. Han har strävat hårt och kommit långt trots sin sena start i dansvärlden, men den sena starten på hans danskarriär kan även vara en bidragande orsak till den dansglädje och originalitet som han lyckas skapa i sina dansverk.

September 2000
Gabriella Galambos



Textlänkar
Till nästa artikel (i detta nummer)
Till föregående artikel (i detta nummer)
Till framsidan
Till arkivet



© Detta material är skyddat av lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.