Läsvärt ur kvartaltidskriften Menorah - från och om Israel

2:96s24

Herman Wouk: Hoppet.
Översättning: Nille Lindgren
Wahlström & Widstrand Pris c:a 298:-.

Ny spännande halvdokumentär av Herman Wouk

De flesta har nog på TV följt serierna "Krigets Vindar" och "Krig och Hågkomst". Nu har författaren Herman Wouk med samma flyhänta handlag skrivit en lättläst tegelstensroman om Israels moderna historia under rubriken "Hoppet".
-När man skriver en roman om Israel är det bara möjligt att vara historiskt korrekt till en viss gräns, skriver Herman Wouk i sina historiska anmärkningar, som avslutar de 693 sidorna. Och givetvis har han utnyttjat författarens vedertagna poetiska frihet för att kunna servera en engagerande och lättillgänglig historia, där både Ben Gurion, Moshe Dayan, Yitzhak Rabin, Golda Meir, Motta Gur och andra faktiska personer blandas med romantiskt skildrade hjältar och hjältinnor, som inte har någon motsvarighet i verkligheten, men som gör romanen mer lättsmält för den bredare publiken.
Man kan tycka att det är banalt och en eftergift för gottköpsmentaliteten, men samtidigt för dessa huvudfigurer handlingen framåt och stimulerar nyfikenheten. Man vill gärna läsa till slutet för att veta hur det går för de här personerna oavsett det historiska skeendet, som man redan är väl bekant med.
För den som följt Israels öden från frihetskriget 1948 fram till sexdagarskriget är det onekligen intressant att återuppliva bekantskapen med alla de kända namnen och tro sig få lite mer "inside information" om vad som hände bakom kulisserna. Wouks sätt att ideligen smyga in korta hebreiska uttryck förstärker intrycket av autenticitet, hur det nu än må vara med den saken.
Eftersom handlingen slutar 1967 får man en känsla av att Herman Wouk planerar en fortsättning lite längre fram, när han väl hunnit få mer perspektiv på den spännande epok vi nu upplever. Och man håller gärna med honom när han skriver att han i dagens konflikt tycker sig se ett spirande hopp. Därav namnet på boken Hoppet, som kom ut på engelska 1993 och i fjol översattes till svenska.

Norma Wiel-Berggren